جستجو 
 عضويت در خبرنامه 
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
Monday 21 April 2014
 info@islamenab.ir     صفحه نخست |  پرسش و پاسخ |  ارتباط با ما |  درباره ما |   RSS
   اخبار حوزه و مدارس /  اخبار /  مقام معظم رهبری /  اخبار مجمع اسلام ناب /  امام خميني /  مصاحبه و گزارش /  یادداشت های پراکنده /  گفتار و مقاله /  معرفي كتب، نشريات، پایگاهها /  هنر قدسي /  جهان اسلام 
  شعری برای مسلمانان افریقای مرکزی
  ارایه کتاب‌های صوتی چهار مجموعه خاطره انقلاب
  استقبال مراجع از امام در 20 کیلومتری قم
  روایت مبارزه‌ای سی ساله در زندان؛ خاطرات سمیر قنطار در راه انتشار
  آیت‌الله جوادی‌آملی معمار اندیشه تمدنی در قم است
  وجه تسمیه مدرسه فیضیه
  وای از تحلیلگران بی تقوا و سیاست زده!
  پرونده ای خواندنی؛ در مصر چه می گذرد؟
  چرا اخوان سقوط کرد؟
  «گزینه نظامی روی میز است» نشانه بربریت و توحش آمریکا است
  انتقاد شدید علی ضیاء از فیلم رستاخیز در پخش زنده شبکه سه
  کوه غرید؛ موش زائید!! نقدهای دکتر رزاقی به سبد کالا
  مردان چشم‌چران و زنان کولی‌سینمای ایران
  حلقه مفقوده بحران فوتبال کجاست؟
  پست مدرنیسم سونامی خطرناک جامعه ایران
  گفتگوی خواندنی محمدکاظم کاظمی، شاعر نام آشنای افغان
  مشهد را تصرف و حرم مطهر رضوی را منفجر کرده اند....
  از 50 سال رابطه با غرب هیچ چیز به دست نیاورده ایم و شما 35 سال است انقلاب کرده اید و دستاوردهای بزرگی دارید.
  سخنی با نخبگان انقلاب
  دانلود کتب استاد خسروشاهی
  ویژه نامه امام موسی صدر
  بیانیه مشترک سه اتحادیه دانشجویی پیرامون تخریب و بازسازی قبور شهدا
  "مفاتیح الحیات" به نیم میلیون نسخه رسید
  تاجران بصیرت؛ ازپدرخوانده های محفلی تاپادوهای مجلسی وخیابانی
  چه کسی حامد الگار را شیعه کرد؟
  نظام، مدافع خودسر نمی خواهد /چه کسانی برای آشوب در سخنرانی‌ها هورا می‌کشیدند؟
  این مسیر شورانگیز...
  خاطراتی از جلسات درس خارج حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
  بهترین سبک زندگی در کتاب"مفاتیح الحیات"
  طلبه های انقلابی و طلبه های ضد انقلاب درحوزه

    
 
     اخبار:  
 
 
گامي براي كرسي هاي آزاد انديشي
 
کد مطلب: 1280
تاريخ: يكشنبه ۸ فروردين ۱۳۸۹
منبع: ابتكار يك تشكل دانشجويي براي زمين نماندن حرف رهبري
درجه: مهم

يادداشت: بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در حال آماده سازی ویژه نامه ای با موضوع کرسی های آزادفکری برای توزیع در دانشگاه های کشور است. در این ویژه نامه ضمن مصاحبه های اختصاصی با برخی مسئولین مانند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون فرهنگی وزیر علوم، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها، و اساتیدی مانند آقایان عباسی، زیباکلام، خسروپناه، جلیلی، فیاضی، ترکشدوز، کوشکی، سوزنچی، فیاض، سیدجوادی، حاج ابراهیم، شریعتی، شکوری راد، و...
   
 
 
  بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در حال آماده سازی ویژه نامه ای با موضوع کرسی های آزادفکری برای توزیع در دانشگاه های کشور است.

در این ویژه نامه ضمن مصاحبه های اختصاصی با برخی مسئولین مانند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون فرهنگی وزیر علوم، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها، و اساتیدی مانند آقایان عباسی، زیباکلام، خسروپناه، جلیلی، فیاضی، ترکشدوز، کوشکی، سوزنچی، فیاض، سیدجوادی، حاج ابراهیم، شریعتی، شکوری راد، و... تجربیات دانشگاه های مختلف در زمینه ی برگزاری کرسی های آزادفکری جمع آوری شده است. گردآوری تحلیلی صحبت های مرتبط بزرگان (حضرت امام، آقا، شهید بهشتی، شهید مطهری و...)، طرح ها و آئین نامه های تهیه شده، اخبار، ایده ها، و مقالات دانشجویی پیرامون جوانب کرسی های آزادفکری، دیگر بخش های این ویژه نامه را تشکیل می دهند.

همچنین DVD ضمیمه ی این ویژه نامه نیز حاوی فایل های مرتبط صوتی، تصویری، متنی، و... است.

هدف این ویژه نامه، جریان سازی و کمک به راه اندازی و پررنگ کردن این موضوع در فضای دانشگاهی کشور، و توزیع تجربیات و ایده ها، پاسخگویی به ابهامات رایج، و اطلاع رسانی نسبت به وضعیت و نظرات صاحب نظران در این حوزه است؛ تا انشاءالله شاهد تحرک بیشتر در این کار مهم باشیم.

مسئولین این پروژه از همه دانشجویان، طلاب و صاحبان فن دعوت کرده است تا به هر نحوی که قادرند در این فعالیت سهیم شوند:
1. اطلاع رسانی (نوشتن گزارش یا خبر) از فعالیت های صورت گرفته در این حوزه (در دانشگاه خودتان یا هر جای دیگر، با هر قالبی، در هر زمانی،...)، با تأکید بر نقاط جالب و قابل استفاده (به آدرس info@autbasij.org ایمیل کنید. همچنین اگر فایل های عکس، صوت، فیلم یا... دارید که ارسال آن از طریق ایمیل ممکن نیست هم بفرمایید).

2. نوشتن مقاله با تأکید بر یکی از جنبه های پیرامونی این حوزه. مثلاً: روش های بالا بردن کارایی مباحثات، شباهت ها و تفاوت های کرسی های نظریه پردازی و کرسی های آزادفکری، حدود آزادي بيان در اسلام و قانون، نسبت مناظره و تلاش های عقلی در رسیدن به حقیقت، آزادفکری و تمدن اسلامی، آزادفکري و جنگ نرم، نمونه های تاریخی، دستاوردهای تجربیات مشابه، دستوري نبودن کار، فرهنگ آزاد انديشي، ادب آزاد انديشي، آسيب شناسي تريبون آزادها در دوره هاي مختلف انقلاب، تحلیل مناظره های خیابانی انتخابات 84 و 88، ایده های پرهیز از جدلی شدن مناظرات، ظرفیت جریان سازی اجتماعی کرسی ها، آسیب شناسی ساختاری مناظرات تلویزیونی، پاسخ به شبهات مطرح، و... (مجموعه سوالات برای مصاحبه با اساتید در ذیل آورده شده است)

3. ارائه ی ایده، سوژه، پیشنهاد و... برای ویژه نامه
با توجه به این که این ویژه نامه، در مراحل نهایی آماده سازی است، در صورت تمایل به همکاری، لطفاً هرچه سریع تر مطالب تان را ارسال نمایید.
-----------------------------------------------------------------------

سوالات جلسه مشورت پیرامون "كرسي¬هاي آزادفكري در دانشگاه¬ها" برای مصاحبه با اساتید:
1. تعریف و ويژگي هاي کرسی های آزادفکری در دانشگاه ها از نظر شما چیست؟ (تفاوتي بين كرسي هاي آزاد فكري، آزاد انديشي و نظريه پردازي قائل هستيد؟)
2. علت تأکید رهبري روی این موضوع را در چه می بینید؟
3. وظیفه ی هر یک از افراد و نهادها در راه اندازی این کرسی ها چیست؟ (اگر پيشنهادي براي هركدام از نهاد ها داريد بفرماييد) و هرکدام چقدر در انجام وظایف خود توفیق داشته اند؟
4. اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که در طراحی کرسی ها باید مد نظر قرار داد را چه می دانید؟
5. تجربه نشان می دهد مباحثات برای به نتیجه رسیدن موانعی پیش رو دارند؛ مثل هوچی گری، خلط مبحث، مبهم گویی و غیرشفاف صحبت کردن، حرف بدون سند زدن، طرح انبوه مسائل و از این شاخه به آن شاخه پریدن، لفّاظی و... در طراحی کرسی ها چگونه می توان این آسیب ها را کم کرد؟
6. با توجه به این که کرسی های آزادفکری دانشجویی را در دو حوزه ی کلی سیاسی و معرفتی دنبال می کنیم، ملاحظاتی که در هر یک از این دو حوزه باید مد نظر قرار دهیم کدام اند؟ و آیا به نظر شما اولویتی بین این دو باید قائل شویم؟
7. موضوعاتی که برای کرسی ها انتخاب می شوند باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟(موضوعات مبنايي، مبتلابه دانشجويان و ...) در صورت امکان، چند مورد مثال هم بزنید.
8. آيا اجراي كرسي هاي آزاد فكري شيوه هاي مختلفي دارد؟چه شيوه هايي؟ (مناظره دو نفره، گفتگو و ...)كدام شيوه را مؤثر تر مي دانيد؟
9. به طور کلی نسبت بین مناظره و رسیدن به حقیقت چیست؟ انسان چطور به یک چیز معتقد می شود؟ نقش تلاش عقلی در این مسیر چیست؟
10. با توجه به این که افراد در فضاهای فکری (پارادایم) مختلف قرار دارند که دارای مفاهیم، ارزش ها، دسته بندی ها، ذهنیت ها و پيش فرض های متفاوت نسبت به مسائل اند، چطور امکان تفاهم فراهم می گردد؟
11. برای این که مناظرات حقیقت جویانه و غیرجدلی شوند و افراد به دنبال رو كم كني و برتري جويي نباشند، چه تمهیداتی را می توان اندیشید؟( چه در طراحي خودمان و يا راهكارهاي بلند مدت)
12. با توجه به این که به نظر مي رسد تبیین حق پیچیده تر از تبیین باطل است، آيا نباید نگران این بود که به واسطه ی ضعف حامیان یک موضع حق یا حاکم شدن فضای تبلیغاتی و ژورنالیستی بر جلسه، به آن موضع حق در افکار عمومی ضربه وارد شود؟
13. حدود آزادی بیان در اسلام چیست؟آيا ابراز هر عقيده اي در جامعه مجاز است؟ دقیقاً خط قرمزهای فقهی و اخلاقی چه هستند؟ و این حدود را چطور باید اعمال کرد؟
14. به نظر شما افراد مناظره کننده چه ويژگي هاي بايد داشته باشند و چگونه باید انتخاب شوند؟
15. به نظر شما مکان مناسب برای جلسه ی مناظره چیست؟ و فضای جلسه ی مناظره باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
16. نظر شما راجع به حضور هیئت داوران در جلسات مناظره چیست؟ چه کسانی باید داور باشند و نقش شان در جلسات مناظره چه می تواند باشد؟
16.1. آیا انتظار ارائه ی تذکراتی مانند مغالطه و سفسطه و... - حین جلسه- توسط داوران معقول و مفید است؟
16.2. آیا ارزیابی و نمره دهی به مناظره کنندگان - پس از جلسه- توسط داوران معقول و مفید است؟ اگر بله، طبق چه معیارهایی؟
17. برای حضار و شنوندگان جلسه ی مناظره چه نقش هایی را می توان در نظر گرفت تا مناظرات پرشورتر و پربارتر دنبال شوند؟
18. در چه منابعي مي توان نظرات بزرگان انقلاب را در مورد موضوعات مرتبط(مناظره، آزادي بيان و ...) پيدا كرد؟

 
     

 
 
      ديدگاهها:  
 

پست الکترونيک:



حروف عکس را با رعایت بزرگ و کوچکی حروف تایپ کنید

 

بازگشت



Send mail to info@islameNab.ir with questions or comments about this web site.
Copyright © 2014 islameNab.ir